Scott Joplin - The Entertainer - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Idén kevesebb idő jutott a daltanulós bejegyzésekre, de most igyekszem bepótolni a lemaradást. Olyannyira, hogy a Magyar Ukulele Blog fennállása óta az egyik legkomolyabb és leghosszabb videót készítettem el a címbeli zongoradarab ukulelés feldolgozása kapcsán. Akinek címről nem ugrik be, hogy melyik ez az igazán csodálatos, hangulatos, de nem túlzok, ha azt mondom, hogy zseniális - és millióféleképpen feldolgozott - szám, hallgassa meg, tuti, hogy ráismer:

Ez a darab 2022-ben lesz 120 éves, és ahogy sok más Joplin-ragtime, a "The Entertainer" című sem veszített semmit frissesséből, szellemességéből, varázslatos akkordváltásaiból.

Mertem nagyot álmodni, és feltettem a kérdést magamnak: hogy hangzana ez ukulelén? Egyáltalán fel lehet dolgozni egy ilyen zongoradarabot ukulelére? Gitárra feldolgozták már néhányan, ezek között is van csapnivaló és zseniális. Én most ez utóbbi kategóriából szeretném megmutatni a kedvencemet. A gitárnak nyilván előnye, hogy a mély hangokkal a kíséret is rendesen felépíthető. Igaz, hogy kényelmi szempontokból - érthető módon - a legtöbb gitáros E-dúrba transzponálva játssza az eredetileg C-dúrban íródott darabot. Frissítés: Légrády Pétertől kaptam egy kiváló észrevételt, amit köszönök neki, és szeretném veletek megosztani: "az alábbi videóban a Chet Atkins által készített dropped D hangolású átirat továbbgondolását hallhatjuk. Hazánkban a legtöbb gitáros C-dúrban szólaltatja meg, hisz anno a Zeneműkiadó "Musica per Chitarra" kottasorozatában így jelent meg, Fodor Ferenc kiváló átiratában. Ez esetleg a guitalele tulajoknak lehet érdekes."

Visszatérve tehát az ukulelés feldolgozásra: abból a szempontból előnyben voltam, hogy zongorán lassan 30 éve játszom ezt a darabot, ezért szó szerint minden hangja benne van a fülemben, így nem kellett néznem a kottát vagy hallgatnom a darabot, hiszen tökéletesen tudom fejből. A feladat tehát az volt, hogy a hangokat, amelyek a fejemben szólnak át kellett ültetnem az ukulele húrjaira. Mielőtt ennek nekiálltam volna, szándékosan nem néztem meg, hogy YouTube-on milyen ukulelés változatok vannak, mert egyrészt ezzel elveszett volna a felfedezés, kísérletezés öröme, másrészt valamennyire biztosan befolyásolt volna. Most, jelen sorok írása közben pillantottam rá a YouTube-ra, és találtam is néhány feldolgozást. Látok, hallok 1-2 jó ötletet ezekben, sportszerűen elismerem, de a hiányosságok is látszanak (hallatszanak) - sajnos (?) én nagyon kritikus vagyok -, pl. nyilvánvalóan rossz akkord pengetése, olyan hang belejátszása, amely eredetileg nincs a kottában, vagy éppen a következetesen rontott (vagyis hibásan játszott) ritmus. De ami egy-egy feldolgozás kapcsán végképp bosszantó lehet, az a teljesség hiánya. Több olyan feldolgozás van ugyanis, amelyik csak a ragtime elejét - az A és a B részt - dolgozza fel, de a C és a D részt - sajnos - nem. Nyilván az én feldolgozásom sem tökéletes, viszont én törekedtem arra, hogy amit Joplin eredetileg zongorára írt, az - nyilván az ukulele fizikai korlátai között - hiánytalanul megszólaljon.

Fogadjátok tehát szeretettel az én verziómat (az eredeti hangnemben játszom egyébként). Amikor csak tudom, gyakorlom, hiszen nagyon szeretem ukulelén is játszani ezt a darabot, és ahol lehet, csiszolgatom még:

Ha a videót YouTube-on nyitjátok meg, akkor a leírást is nyissátok le, és ott láthatjátok az egyes részek időkódjait beírva, melyek segítségével könnyebben oda tudtok ugrani a Titeket érdeklő részhez gyakorlás közben.

A dal szerkezete a következő:

1. intro
2. A rész
3. A rész
4. B rész
5. B rész
6. A rész
7. C rész
8. C rész
9. B rész befejező sora mint átvezető
10. D rész
11. D rész

Ahogy látjátok, igazából 1 kicsi (intro) és 4 nagy részből áll a darab, vagyis kicsit olyan, mintha négy különböző darabot tanulnánk meg, és egymás után (a megfelelő ismétlésekkel) eljátszanánk. Ez persze csak szigorúan technikai szempontból igaz, mert valójában a négy rész zeneileg, hangulatában tökéletesen összetartozik, teljes egészet alkot. De lényeg, hogyha az intrót és a négy részt megtanuljuk, akkor azoknak a fentiek szerinti ismétlésével egy majdnem 5 perces ukuleledarab kerül a repertoárunkba.

Először azt gondoltam, hogy max. 20-25 perces videóba belefér, ahogy elmagyarázom, mit hogyan játszom, de a videó készítése közben hamar rájöttem, hogy sokkal hosszabb lesz mint az eddigi csúcstartó videó (a maga 30 percével), amit a dalok önálló feldolgozásáról készítettem.

Rengeteg türelem és kitartás kell, hogy végigmenjetek a videón ukulelével a kézben, mert hosszú darab, és nem feltétlenül kezdőknek való. A videóban is elmondom, hogy kezdők is belekóstolhatnak, de ha esetleg nem megy, az ne szegje a kedvüket, tanuljanak meg könnyebb darabokat, és később bármikor visszatérhetnek ehhez.

Fogadjátok tehát szeretettel az elmúlt 10 év leghosszabb ukulelés oktatóvideóját, amelynek a leírásába szintén beillesztettem az időkódokat (YouTube-on megnyitva látszanak) a könnyebb tájékozódás érdekében. Sok sikert mindenkinek!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/scott-joplin-the-entertainer

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2012-04-08
A 3 Non Blondesre érkezett visszajelzéseket köszönöm, örülök, hogy ilyen sok mindenkinek tetszett. Néhányan kérték, hogy mutassam meg közelről is az akkordokat, illetve a gitárszólamot. A dal három akkordból áll, nem egetrengetően nehéz megtanulni. A teljesség kedvéért...

Gáll Tamás 2015-06-02
"Megvettem tehát az ukulelét. Vajon jól szól majd? Remélem, a húrok is rendben lesznek. Bízom benne, hogy hamar beállnak, és a hangolással sem lesz gond. Beválik a gyári beállítás, vagy pár hét múlva reszelni kell?" ...pár hónap eltelik... "Azért nem...

Gáll Tamás 2021-01-29
Lassan vallási háború alakul ki magyar és külföldi fórumokon is azzal kapcsolatban, hogy első ukuleleként szoprán vagy koncert méretű ukulelét érdemes választani. Vagy esetleg tenort. Elhatároztam, hogy készítek egy blogbejegyzést és videót a témában, amelyben...

Gáll Tamás 2021-04-20
Mindig izgatottan veszek kézbe olyan típusú ukulelét, amilyenből ritkán próbálhatok ki másfélét. Egészen pontosan arról van szó, hogy van ugyan egy saját rezonátoros ukulelém, amit igazán szeretek az egyedi hangja miatt, de más rezonátoros ukulelékkel szökőévente...

Gáll Tamás 2020-12-09
Mikor kezdőként végre azt hinnénk, hogy a G-dúr ujjcsavaró borzalmai után nem jöhet rosszabb, és meglátják a G7-et, akkor eszmélnek rá, hogy de. Persze ez sem olyan vészes, ahogy mondani szoktam: gyakorlás kérdése. Jól meg tudjuk tornáztatni az ujjainkat, ha a G-dúrt és...

Gáll Tamás 2021-02-17
Örülök neki, ha egy-egy adott típus akusztikus és elektroakusztikus változatát is ki tudom próbálni, így össze tudom hasonlítani, hogy a kettő kb. 90%-ban egyező ukulele között mi a különbség játékélményben, hangban. Így történt ez a Lanikai...

Gáll Tamás 2018-03-22
Újabb hangszerbemutatónkhoz egy dalfeldolgozás is "jár", pontosabban egy kicsit nehezebb dal akkordozását tanuljuk meg. Először is az ukuleléről: a Hafanana című dal kíséretét egy Baton Rouge UR 21-S típusú szoprán ukulelén játszom. Ez az ukulele is igen kellemes játékélményt...

Gáll Tamás 2016-09-29
Szeretettel ajánlom a figyelmetekbe a bariton ukuleléről szóló első bejegyzést. Ha azt esetleg nem olvastátok, talán érdemes azzal kezdeni. Most folytatom az ott megkezdett gondolatokat, és további részleteket árulok el erről a csodálatos hangszerről, és egy tízperces videót is készítettem. A...

Gáll Tamás 2020-02-24
Azt szoktam mondani, hogy aki tudja az F-dúrt, tudja a D-mollt is. Persze kicsit túlzás ez az állításom, de annyiban igaz, hogy az F-dúr kiváló kiindulási alap, amelyhez egy jól lapítható gyűrűsujjat társítunk, és a második húr második bundjára - vagyis a középső...