A bariton ukulele I. - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


A blog eddig talán leginkább hanyagolt ukulelekategóriája a bariton ukulele volt. Ez a hiánypótló bejegyzés azért is készülhet most el, mert nemrég volt a sokadik születésnapom (egy ideje nem számolom), amelyen a családom egy csodálatos, egyedi készítésű ukulelével lepett meg. Mégpedig egy baritonnal. Korábban próbáltam már bariton hangszert, de meglehetősen silány minőségűt, így arról nem is készült post. Ez a mostani hangszer viszont valami fantasztikus, azt hiszem, a legkiválóbb minőségű ukulele, amelyet valaha a kezemben fogtam. A bejegyzésben szereplő képek mind a bariton ukulelém készítése közben készültek. Köszönöm a családomnak, hogy a hátam mögött szervezkedtek hónapokig (hehhe), és köszönöm a hangszer készítőjének is, Horváth Gábornak ezt az igazán igényes, gyönyörű hangszert!

A bariton ukulele az igazi átmenet az ukulele és a gitár között, hiszen ez a legnagyobb méretű ukulele, és a hangolása is tulajdonképpen megegyezik a gitáréval. Azért írom, hogy tulajdonképpen, mert a gitár hat húrja közül az első négy hangolása tökéletesen ugyanolyan, mint a gitáré. Csakhogy a gitárnak van ugyebár további két mélyebb húrja. Így mondhatjuk azt, hogy a bariton ukulele két dologban különbözik egy gitártól: kisebb a teste, és a gitár két mély húrja hiányzik róla.

Természetesen egyéni igényektől és húrtól függ, hogyan hangoljuk a bariton ukulelét, de ha a standardet követjük (ahogy én is), akkor a bariton ukulele húrjai (mélytől a magas irányában): DGHE. Ezt meglátva sok ukulelés máris elkezd aggódni, hiszen a GCEA-hoz van trenírozva a szemünk, fülünk, agyunk, mihez kezdünk hát ezzel a hangolással? Nos, nem kell kétségbe esni, a megtanult "akkordformák" - tehát az, hogy a kezünket és az ujjainkat hogyan tartjuk egy-egy akkord lefogása közben - tökéletesen hasznosíthatók a bariton ukulelén, de.... És most egy kis minimális matek - zeneelmélet következik: a GCEA húrok között abszolút értelemben ugyanakkora hangközök vannak, mint a DGHE között: G-C - tiszta kvart, C-E - nagy terc és E-A tiszta kvart. A D-G szintén tiszta kvart, a G-H ugyanúgy nagy terc és a H-E megint csak tiszta kvart. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Azt, amit az előbb írtam, tehát "értelmes" akkordot kapunk a DGHE hangolás esetén, ha a GCEA-s hangolású ukulelén megszokott 0003 (azaz C-dúr) formát fogjuk le. De akkor mi a különbség? Egyszerű: ami a GCEA-n C-dúr (0003), az a DGHE-n G-dúrnak felel meg! Innentől kezdve nagyon intenzív agytornára van szükségünk, ha valós időben akarunk "áttenni" egy-egy dalt a két különböző hangolás között.

A DGHE és a GCEA hangolása között (tehát nem az egyes hangszer húrjai, hanem a bariton és "nem bariton" hangszer hangolása között) tiszta kvart hangköztávolság van (most eltekintünk a "magas" G-húrtól, zeneelméleti értelemben most tökmindegy, hogy az a G hang melyik oktávban szólal meg) fölfelé, tiszta kvint lefelé, ugyanoda jutunk, bármelyiket is alkalmazzuk. A recept tehát a következő: ha tudom, hogy C-dúrt kell játszanom a bariton ukulelén, akkor a C-hez képest megkeresem a tisztva kvartot fölfelé, ami nem más, mint az F. Ekkor az F-dúr régóta ismert "alakzatát" (2010) fogom le a bariton hangszeren, ami C-dúr hangzását eredményezi a baritonon. Érdekes, mi? Még egyszer tehát: baritonon a C-dúrt így fogom le, mint az F-dúrt nem baritonon: 2010. Most még egyszer leírom, amit fent is: a már megtanult akkordformulák működnek bariton hangszeren is, csak éppen másik akkord hallatszik! Másik példa: ha a dalban G-dúr következik, akkor azt baritonon úgy játsszuk le, hogy megkeressük a G-hez képest fölfelé a tiszta kvartot, ami éppen C. Tehát ha bariton hangszeren 0003-at fogunk, G-dúr fog szólni!!!

Mielőtt bárki megijedne: a gyakorlatban nem muszáj tudnunk ezt a mögöttes elméletet, sőt ha az ember minél többet játszik baritonon, megszokja ezt az automatikus eltolást, és mechanikusan is tudni fogja az akkordok oda-vissza "konvertálását". Az elmélet akkor viszont nagyon jól jön, ha egy ritkábban használt akkordba botlunk, mert akkor azonnal tudunk reagálni, és le tudjuk fogni pár mp-es gondokodás után a húrokat a megfelelő bundon. Természetesen megoldás lehet az is, hogy valaki egyszerűen bebiflázza az "akkordpárokat": a C megfelel G-nek baritonon, a D megfelel A-nak, az E H-nak, az F C-nek, a G D-nek, az A E-nek, a H F#-nek (és így tovább a módosított hangokra (#, b) is megfelelően alkalmazva). A megfeleltetésnél pedig tökéletesen mindegy hogy dúr, moll, szűkített vagy bővített akkordról van szó, az alaphang a lényeg.

Ez tehát a recept arra az esetre, amikor a GCEA hangolásról át akarunk ültetni valamit a DGHE hangolásra. De van egy másik lehetőség is, ez viszont érinti az énekest és a hangszereket is, ha esetleg együtt zenélünk valakivel. Adott dal simán eljátszható ugyanazokkal a fogásokkal a baritonon, mint amilyennel egy GCEA hangolású ukulelén játszanánk: azaz ha C-dúr következik, a fenti "átalakítást" nem végezzük el, nem játsszuk a bariton 2010 C-dúrját, hanem a megszokott 0001-et fogjuk le a baritonon. A különbség értelemszerűen az lesz, hogy a DGHE hangolású ukulelén egyszerűen mélyebben fog szólni a dal. Ehhez alkalmazkodnia kell az énekesnek, többi hangszernek. Ilyenkor előfordulhat, hogy az énekesnek túl mély lesz esetleg a hangfekvés, de ha esetleg a GCEA-s hangolású ukulelén volt olyan gondja, hogy túl magasan kell énekelnie, akkor örülni fog, mert a baritonon ugyanazon fogások miatt lejjebb fog szólni a dal. (A transzponálásról bővebben ebben a bejegyzésben olvashatsz!)

Aztán a legérdekesebb az, amikor egy bariton és pl. egy koncert méretű ukulelén játszanak egyszerre két zenész: az eltérő hangolás miatt ugyanis kéztartás teljesen más lesz, mégis ugyanazt az akkord hallatszik.

Visszatérve az én csodálatos bariton hangszeremre: sokkal inkább gitár hangzása van a két fémborítású húr és a nagyobb hangszertest miatt. Ha nem tudná a hallgató, min játszom, joggal tévedne, és mondaná, hogy gitárt hall.

Egy újabb bejegyzésben szeretném folytatni a bariton ukulele bemutatását és összehasonlítását a kisebb társaival (reményeim szerint videóval, de egyelőre technikai akadálya van a videókészítésnek, ezért ha valakinek van egy kiváló képet és még szuperebb hangot rögzítő kamerája - esetleg külön mikrofonja -, amivel nem tud mit kezdeni, gondoljon rám bátran ).

Blogcímkék: bariton

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/a-bariton-ukulele-i

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2014-04-12
Tavaly volt már egy hasonló bejegyzés két videóval, most pedig egy újabb kihagyhatatlan felvétel egy gyufásskatulya méretű minileléről és az őt kísérő, kb. koncert-tenor méretű hatalmas ukuleléről . Kb. egy-másfél ujjperccel lehet lefogni a mind a négy húrt...

Gáll Tamás 2021-04-20
Mindig izgatottan veszek kézbe olyan típusú ukulelét, amilyenből ritkán próbálhatok ki másfélét. Egészen pontosan arról van szó, hogy van ugyan egy saját rezonátoros ukulelém, amit igazán szeretek az egyedi hangja miatt, de más rezonátoros ukulelékkel szökőévente...

Gáll Tamás 2020-11-08
Sokszor elmondom és leírom, hogy ezt vagy azt a dalt érdemes megtanulni, mert sokan ismerik, így társaságban is jó "muníció", vagyis az "Ugyanmár, játssz valamit!" kérés esetén bátran előadhatjuk. A "Hull a pelyhes"-sel is ez a helyzet, ugyanakkor hátránya, hogy szezonális...

Gáll Tamás 2019-11-25
Az E-mollt úgy a legegyszerűbb megjegyezni, hogy azt mondjuk, "kis lépcsőt" építünk az ujjainkkal - csak éppen a kezdő pozíciót kell jól megjegyezni. A legalsó húr második bundjáról indulunk, aztán eggyel arrébb eggyel följebb elv mentén három ujjunkat letesszük,...

Gáll Tamás 2014-02-02
E Lanikai típusmegjelölése sokaknak ismerős lehet, hiszen az egyik legnépszerűbb szoprán Lanikai az LU-21, amelyről egy jól sikerült grillparty közben sikerült képeket és leírást készítenem, de járt már nálam az LU-21CE is, amelyik egy koncert méretű, elektroakusztikus példány....

Gáll Tamás 2011-07-04
Több mint egy havi kihagyás után újból frissül a blog. Túl vagyunk a költözésen, pakoláson, de újabb nagy feladatok előtt állunk, mindenesetre végre sikerült néhány oktatóvideóhoz felvennem a nyersanyagot. Elsőként a From Me To You című kiváló Beatles...

Gáll Tamás 2012-09-19
A blog indulása óta sok kedves, dicsérő levelet kapok (köszikösziköszi!), és legalább ugyanennyi kérdést is főleg kezdőktől, akik nehezen veszik az ukuleletanulás első eléjük gördülő akadályait. Rájuk gondolva készítettem egy kétrészes összefoglaló...

Gáll Tamás 2015-07-22
Egy ideje egy Moulin Baton Rouge V1-S Royal szoprán ukulelét nyúzok. Ez a márka viszonylag újnak számít Magyarországon (én legalábbis korábban nem találkoztam vele itthon). Bár én a Lanikait és a Kalát részesítem előnyben, de az általam tesztelt Baton Rouge-t is...