Scott Joplin - The Entertainer - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Idén kevesebb idő jutott a daltanulós bejegyzésekre, de most igyekszem bepótolni a lemaradást. Olyannyira, hogy a Magyar Ukulele Blog fennállása óta az egyik legkomolyabb és leghosszabb videót készítettem el a címbeli zongoradarab ukulelés feldolgozása kapcsán. Akinek címről nem ugrik be, hogy melyik ez az igazán csodálatos, hangulatos, de nem túlzok, ha azt mondom, hogy zseniális - és millióféleképpen feldolgozott - szám, hallgassa meg, tuti, hogy ráismer:

Ez a darab 2022-ben lesz 120 éves, és ahogy sok más Joplin-ragtime, a "The Entertainer" című sem veszített semmit frissesséből, szellemességéből, varázslatos akkordváltásaiból.

Mertem nagyot álmodni, és feltettem a kérdést magamnak: hogy hangzana ez ukulelén? Egyáltalán fel lehet dolgozni egy ilyen zongoradarabot ukulelére? Gitárra feldolgozták már néhányan, ezek között is van csapnivaló és zseniális. Én most ez utóbbi kategóriából szeretném megmutatni a kedvencemet. A gitárnak nyilván előnye, hogy a mély hangokkal a kíséret is rendesen felépíthető. Igaz, hogy kényelmi szempontokból - érthető módon - a legtöbb gitáros E-dúrba transzponálva játssza az eredetileg C-dúrban íródott darabot. Frissítés: Légrády Pétertől kaptam egy kiváló észrevételt, amit köszönök neki, és szeretném veletek megosztani: "az alábbi videóban a Chet Atkins által készített dropped D hangolású átirat továbbgondolását hallhatjuk. Hazánkban a legtöbb gitáros C-dúrban szólaltatja meg, hisz anno a Zeneműkiadó "Musica per Chitarra" kottasorozatában így jelent meg, Fodor Ferenc kiváló átiratában. Ez esetleg a guitalele tulajoknak lehet érdekes."

Visszatérve tehát az ukulelés feldolgozásra: abból a szempontból előnyben voltam, hogy zongorán lassan 30 éve játszom ezt a darabot, ezért szó szerint minden hangja benne van a fülemben, így nem kellett néznem a kottát vagy hallgatnom a darabot, hiszen tökéletesen tudom fejből. A feladat tehát az volt, hogy a hangokat, amelyek a fejemben szólnak át kellett ültetnem az ukulele húrjaira. Mielőtt ennek nekiálltam volna, szándékosan nem néztem meg, hogy YouTube-on milyen ukulelés változatok vannak, mert egyrészt ezzel elveszett volna a felfedezés, kísérletezés öröme, másrészt valamennyire biztosan befolyásolt volna. Most, jelen sorok írása közben pillantottam rá a YouTube-ra, és találtam is néhány feldolgozást. Látok, hallok 1-2 jó ötletet ezekben, sportszerűen elismerem, de a hiányosságok is látszanak (hallatszanak) - sajnos (?) én nagyon kritikus vagyok -, pl. nyilvánvalóan rossz akkord pengetése, olyan hang belejátszása, amely eredetileg nincs a kottában, vagy éppen a következetesen rontott (vagyis hibásan játszott) ritmus. De ami egy-egy feldolgozás kapcsán végképp bosszantó lehet, az a teljesség hiánya. Több olyan feldolgozás van ugyanis, amelyik csak a ragtime elejét - az A és a B részt - dolgozza fel, de a C és a D részt - sajnos - nem. Nyilván az én feldolgozásom sem tökéletes, viszont én törekedtem arra, hogy amit Joplin eredetileg zongorára írt, az - nyilván az ukulele fizikai korlátai között - hiánytalanul megszólaljon.

Fogadjátok tehát szeretettel az én verziómat (az eredeti hangnemben játszom egyébként). Amikor csak tudom, gyakorlom, hiszen nagyon szeretem ukulelén is játszani ezt a darabot, és ahol lehet, csiszolgatom még:

Ha a videót YouTube-on nyitjátok meg, akkor a leírást is nyissátok le, és ott láthatjátok az egyes részek időkódjait beírva, melyek segítségével könnyebben oda tudtok ugrani a Titeket érdeklő részhez gyakorlás közben.

A dal szerkezete a következő:

1. intro
2. A rész
3. A rész
4. B rész
5. B rész
6. A rész
7. C rész
8. C rész
9. B rész befejező sora mint átvezető
10. D rész
11. D rész

Ahogy látjátok, igazából 1 kicsi (intro) és 4 nagy részből áll a darab, vagyis kicsit olyan, mintha négy különböző darabot tanulnánk meg, és egymás után (a megfelelő ismétlésekkel) eljátszanánk. Ez persze csak szigorúan technikai szempontból igaz, mert valójában a négy rész zeneileg, hangulatában tökéletesen összetartozik, teljes egészet alkot. De lényeg, hogyha az intrót és a négy részt megtanuljuk, akkor azoknak a fentiek szerinti ismétlésével egy majdnem 5 perces ukuleledarab kerül a repertoárunkba.

Először azt gondoltam, hogy max. 20-25 perces videóba belefér, ahogy elmagyarázom, mit hogyan játszom, de a videó készítése közben hamar rájöttem, hogy sokkal hosszabb lesz mint az eddigi csúcstartó videó (a maga 30 percével), amit a dalok önálló feldolgozásáról készítettem.

Rengeteg türelem és kitartás kell, hogy végigmenjetek a videón ukulelével a kézben, mert hosszú darab, és nem feltétlenül kezdőknek való. A videóban is elmondom, hogy kezdők is belekóstolhatnak, de ha esetleg nem megy, az ne szegje a kedvüket, tanuljanak meg könnyebb darabokat, és később bármikor visszatérhetnek ehhez.

Fogadjátok tehát szeretettel az elmúlt 10 év leghosszabb ukulelés oktatóvideóját, amelynek a leírásába szintén beillesztettem az időkódokat (YouTube-on megnyitva látszanak) a könnyebb tájékozódás érdekében. Sok sikert mindenkinek!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/scott-joplin-the-entertainer

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2015-07-21
Tudom, a cím nem valami izgalmas, sehol egy "meztelennő" vagy kockás hasú pasi, ennek ellenére mégis borzasztó fontos beszélnünk a metronómról. Emlékszem, gyerekkoromban zongoraórákon gyakran előkerült ez a négyzet alapú gúla a rajta lévő kis fém...

Gáll Tamás 2023-10-02
Nevezetes napon, vagyis a zene világnapján tartottuk az őszi III-as ukuleletanfolyamot. Izgatottan indultam útnak, alig vártam, hogy találkozhassak az ukulelés tanítványaimmal, és együtt zenéljünk (és kicsit megmerítkezzünk néhány zeneelméleti kérdésben ). Ahogy...

Gáll Tamás 2019-09-17
Az F-moll tipikusan az az akkord, amelyik nehéznek tűnik, de nem az . Legalábbis amikor ránézünk egy F-mollt lefogó kézre, azt hisszük, hogy görcsbe rándult az ukulelejátékos keze, holott egy kicsit elfordított kezet és az alábbi pontokra ügyesen elhelyezett ujjakat láthatunk: Az...

Gáll Tamás 2013-05-24
Nagyon szeretem a latin zenét, órákig tudom hallgatni (és nézni) a varázslatos és érzelemgazdag dalokat (táncokat), amelyekből millió stílus alakult ki, és szerintem mindenki meg tudja találni a neki tetsző irányzatot. Kedvcsinálónak mutatok egy videót, melyben...

Gáll Tamás 2021-03-16
Két hete kitettem egy felhívást, és kértem, hogy Bob Dylan közismert dalából 16 sort - 64 ütemet - legyetek szívesek eljátszani, és ha kedvetek tartja, elénekelni. Szerettem volna ugyanis egy újabb össznépi pengetős videót összehozni. Izgatottan vártam a...

Gáll Tamás 2020-02-02
A Magyar Ukulele Klub Facebook-csoportban megakadt a szemem egy nagyon érdekes képsorozaton, amely egy Mahalo szoprán ukulelének a "villanyosítását" dokumentálta. Megkértem a bejegyzés készítőjét, Csongrádi...

Gáll Tamás 2019-10-21
Különleges ukuleletalálkozóra került sor, hiszen az Eldorado 25. születésnapja alkalmából kaptam azt a megtisztelő felkérést, hogy tartsak workshopot. Ráadásul a végén az én mozdulataimon múlt, hogy kihez kerül egy gyönyörű ukulele, hiszen a sorsolásnál...

Gáll Tamás 2014-12-19
Találtam egy kiváló videót, amely arról szól, hogy a hangszeres játéknak milyen hatása van az ember agyára. Röviden: jó. Bővebben: egészen elképesztő. A kommentátor szerint amikor egy zenész elkezd játszani a hangszerén, valóságos tűzijáték...

Gáll Tamás 2021-07-18
A Lanikai MA-P típusú ukulele a harmadik ananász alakú ukulele, amelyhez szerencsém volt, és kipróbálhattam az elmúlt években. A test formája és mérete szinte teljesen ugyanolyan volt mindháromnál, a különbség a használt anyagban és a...