KERESÉS
Istvan .:. 2015-06-03

Szeretném nektek bemutatni a legújabb hangszeremet, egy Lanikai LQA-TCA ukulelét.

Ez az ukulele tenor méretű hangszer, Fishman elektronikával szerelve, az elektroakusztikus hangszereknél népszerű kivágással a test alsó részén.
Megvásárlása előtt több típust is számításba vettem: Cordoba 22T, Lanikai Curly Koa, Lanikai 8 húros volt még versenyben az LQA széria mellett. Végül az LQA széria mellett döntöttem, a tömör fedlap, a szatin fényezés, és a Fishman elektronika miatt. A Curly Koa azért esett ki, mert semmiképpen nem szerettem volna rétegelt fából készített hangszert, gitárban ezeket már végigjártam, nem igazán kedvelem a konstrukcióból adódó hangzást. Az első hangszerem egy Cordoba 20 tenor, amit nagyon szeretek, de mást is szívesen kipróbáltam volna. A nyolc húroshoz nem voltam elég bátor. 6 húros Lanikai-t próbáltam, és az a rövid próba nem győzött meg arról, hogy szükségem lenne egy ilyen hangszerre.
A vásárlás időpontjában a Guitar Center akciósan kínálta az LQA szériát, 329$ helyett 200$ volt az ára, mindennel együtt 212 dollárba került, (kb. 57000 Ft). Az ára tok nélkül értendő, kartondobozba csomagolva érkezett.
Szinte teljesen leengedett húrokkal szállították, nagyjából 2 nap alatt álltak be a húrok. Ez idő alatt napjában többször hangoltam, finoman meg-meghúztam a húrokat egy-két centire elemelve a nyaktól.

A tetőlap tömör fenyő aránylag szép erezettel, az oldala és a háta rétegelt kőris. Ezt 3 egyforma méretű rétegből rakták össze. Rögtön ki is csavaroztam az elemtartó lapot, hogy lássam a fát keresztben is de sajnos nem tudtam megállapítani, hogy a középső réteg is fa vagy csak préselt fűrészpor. A kőris nem egy megszokott választás az akusztikus hangszereknél, elektromos gitároknál, basszusgitároknál viszont előszeretettel alkalmazzák.


Mahagóni binding van az oldalán amit két réteg műanyaggal egészítettek ki, nagyon szépen néz ki. A fogólap és a híd rózsafa, a nyak mahagóni 3 darabból ragasztva. A felső és a alsó húrláb ránézésre csontnak tűnik, sajnos nem találtam róla semmit (vannak gyártók, akik a legaprólékosabb specifikációt teszik közzé a hangszereikről és vannak akik alig írnak valamit, ilyen a Lanikai is...). A nyaka egy kissé szélesebb, mint pl. a Cordobáé de néhány perc játék után teljesen megszokható.


Az összeszerelési minősége jó, első ránézésre jól összerakott darabnak tűnik. Később aztán, többször kézbe véve feltűnik rajta egy-két minimálisan elnagyolt dolog. A kulcsoknál az egyik egy picit félre lett felszerelve. Egy-két helyen mintha nem fejezték volna be a csiszolást. Egy ponton a binding egy-két milliméter hosszan elvált a testtől. Nem nagy dolgok ezek, nyilván a hangzást sem befolyásolják de sok múlhat rajtuk a márka megítélésénél. Még egy észrevétel, gigantikus húrtávolsággal érkezett. A nyak és a test találkozásánál 4-5 milliméter a távolság a bund és a húr között. Emiatt alul és felül is le kell majd reszelni a hídból, hogy teljesen komfortos legyen a játékérzet rajta és nem utolsósorban azért, mert a nagy húrtávolság miatt az 5-7. bundtól kezdve kicsit hamiskássá válik a hangszer. Egyébként nem rossz dolog ez, így mindenki a saját ízlésére szabhatja a hangszert, de talán egy kezdő ukulelés nem mindig tudja hol is kezdjen hozzá. Egy biztos, a gyári beállítás nem teljesen jó, mindenképpen további munkát igényel.


Az elektronika Fishman Sonitone, a kezelőfelületet a hanglyuk alá szerelték, kívülről nem látszik. Előnye, hogy nem kellett megvágni miatta a kávát felül, hátránya, hogy kissé nehézkesen érhető el. Alul van az elemtartó és a csatlakozó. Egy műanyag lapra helyezték el, nagyon stabil. Nekem ez szimpatikusabb megoldás, mint pl. a Cordobánál, ahol csak egy lyukat fúrtak a testre a csatlakozónak így figyelni kell rá, hogy bedugott állapotban egy óvatlan mozdulattal ki ne törjük a kávát. Viszont emiatt itt meg ki kellett vágni a helyét.


A kulcsok aranyszínűek, fedettek, precízen hangolást tesznek lehetővé. Kevésbé szimpatikus, hogy a kulcs tengelye a burkolat alatt kétoldalt egy-egy műanyag perselyben fut. Talán ez okozza, hogy a hangolást nem tartja jól, minden alkalommal kell hangolni játék előtt, sokszor közben is.
Gyárilag Aquila nylgut húrokkal van szerelve, nekem megfelelő játékérzetre és hangzásra egyaránt.


A hangszer a szatin fényezésnek köszönhetően már új korában is elég nyitottan szól, pár hónap használat után remélhetőleg még jobban kinyílik majd a hangja. A fenyő tetőnek köszönhetően gyorsan és dinamikusan indulnak a hangok, kellően érzékeny a pengetés helyére és erősségére. Ujjal pengetve is elég hangos, de pengetővel használva a hangereje számomra meglepő volt. Talán a leghangosabb ukulele, ami megfordult a kezemben. A nyak szintén szatin lakkozást kapott, emiatt nincs a nyaknak „ragadós-tapadós” érzése, ami a fényes lakkozásnál előfordulhat.
A Fishman elektronika egy hangerő és egy hangszínállítási lehetőséggel rendelkezik. 9 voltos elemmel működik, az elemtartó meglehetősen nehezen kezelhető, nem éppen felhasználóbarát. Hangológép, külön magas-mély frekvencia állítás, elem-állapotjelző led nincs. Ezek közül én a töltöttség-visszajelzést hiányolom, nem árt időnként ellenőrizni az elemet, nehogy kellemetlen meglepetésben legyen részünk. A nehezen zárható elemtartóval együtt ez némiképpen rontja a felhasználói élményt. Saját tapasztalatom szerint a Fishman elektronikák takarékosak, sokáig elmennek egy elemmel így bízom benne, hogy az ukulelénél is hasonlóan alakul.

Kihangosítva a hangszedő nagy jelet ad le, hangzása jó, természetesen hozza a piezzo hangszedőkre jellemző hangzást. Mivel az akusztikus hangja is szép, illetve a kierősített hang is megfelelő minőségű a natúr és az elektromos hang arányával érdemes kísérletezni pl. felvételnél, vagy ha olyan a szituáció akár élőben is.

Mint említettem a kezelőgombokat viszonylag körülményesen, tapogatva lehet elérni, mivel nem látjuk, ez a színpadi használatnál okozhat némi nehézséget de legalábbis megszokást igényel. Fellépés előtt nem árt gyakorolni ezt is a dalok mellett.

A hangszeren elvégzendő feladatok a közeljövőben a húrlábak magasságának korrigálása, meg egy hevedertartó gomb felszerelése alulra. És egy tokot sem árt majd beszereznem, mivel terveim szerint gyakran leszünk úton.

Összességében elégedett vagyok vele, amennyibe került annyit meg is ér, bár ha eredeti áron kellett volna megvásárolnom, nem biztos hogy ez lenne a véleményem. Így viszont boldog Lanikai felhasználó lettem.

További jó ukulelézést kívánok mindenkinek!


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/szigoruan-szubjektiv-termekleiras-lanikai-lqatca-tenor-ukulele


További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2015-06-03

Talán nem olyan közismert ez a dal 2018-ban mint az 1920-as években. Én most szeretném megismertetni veletek, de leginkább a kedveteket szeretném meghozni ahhoz, hogy ennek a dalnak az akkordmenetét tanuljátok meg, amely szerintem nagyon...

Gáll Tamás .:. 2015-06-03

Az elmúlt években nagyon sok kedves érdeklődő levelet kaptam ukulelésektől, akik tőlem szerettek volna ukulelézni tanulni. Sajnos azonban - néhány kivételtől eltekintve - nem tudtam megoldani, hogy ukuleleórákat adjak, de mostanra ...