WEBSHOP
UKULELÉK, TARTOZÉKOK
UKULELETANFOLYAM
EGYÉNI UKULELEÓRÁK
IRATKOZZ FEL
A HÍRLEVELÜNKRE!
KÖZÖS UKULELÉS PRODUKCIÓ - PENTESSÜNK EGYÜTT!
KERESÉS

Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket.

Példaként az F-dúrt akkordot fogom felhasználni, és egy klasszikus karácsonyi dal, a Mennyből az angyal első sorát. A miértekre hosszasan nem kitérve, jelen példához tegyük fel, hogy a szeretnénk a dallamunkat végig F-dúr akkordokkal aláfesteni, de úgy, hogy a dallamot is az ukulelén játsszuk (ellentétben azzal, amikor a dalt énekeljük, és az ukulelén csak akkordokat pengetünk). Ehhez az kell, hogy a dallam tisztán követhető és megkülönböztethető legyen a kísérettől. 

Nézzük a kottán pirossal jelölt hangokat (ezeken van a fő hangsúly), ide tesszük az akkordokat, így ezek vannak kitéve leginkább annak a veszélynek, hogy az akkord elnyomja őket. Az első ütemben két F, a másodikban két A, majd A és C a harmadikban illetve a negyedikben. Az előző rész példájából azt látjuk, hogy ezek pontosan az F-dúr akkord hangjai, szóval jó úton járunk. 

Az emberi hallás sajátos tulajdonsága, hogy leginkább a legmagasabb vagy a legutoljára hallott hangra figyel, így rögtön az első hangnál, ami egy F, bonyodalom adódik, mert akár lefelé, akár felfelé pengetünk egy F-dúr akkordot, akkor a legmagasabb és a legutolsó hang is ugyanaz az A lesz. Mi tehát a teendő? Valahogy el kell érnünk, hogy az F hang legyen a legmagasabb, vagy az szólaljon meg utolsónak. Lineáris hangolású ukuleléken a kettő általában ugyanaz (már ha fentről lefelé pengetünk), de a magas G húr a hagyományos hangolásnál ebbe be tud kavarni.

Ha megnézzük alaposabban, a dallam hangja a második húron található, tehát ha az első húrt (az A-t) egyszerűen kihagyjuk a játékból, az A-C-F hangok ugyanúgy kiadják az akkordot, és pontosan a kívánt hangra végződik az akkordunk.

A második ütemünk könnyű eset, hiszen épp az előbb elkerült A hangra van szükségünk, tehát ha (továbbra is fogva az F-dúr akkordot) megpendítjük mind a négy húrt, meg is oldottuk a kérdést.

Újabb probléma már csak a C hangnál adódik, de itt nem kivágnunk kell a magas cét, hanem épp hogy hozzátenni az akkordhoz: az F-dúrt 2-0-1-3 módon játszva harmonizáltuk is a dallamot, csupán egyetlen akkordot használva. 

Alább néhány egyszerű lefogási mód látható, amiket használhatunk, ha a darab harmóniája C, G vagy F akkordot ír elő. Ennek analógiájára a legtöbb akkordot több módon lejátszhatjuk úgy, hogy két, három vagy négy húrt pengetünk. Természetesen a fogólap más helyein is lefoghatjuk az akkordjainkat, amik ugyancsak eltérő hangzást adnak, sőt, kihasználhatjuk azt is, ha a dallamhang a felső húron van, és lentről felfelé pengetünk.

Eddig az elmélet. Egy korábbi videóban már demonstráltuk az egyszerű pengetési technikákat; ehhez a fajta játékhoz kezdetben a videó elején demonstrált hüvelykujjal lefelé pengetés a legalkalmasabb, minthogy a legkönnyebben irányítható. A feladat az, hogy  a jobb kéz hüvelykujja azon a húron álljon meg, amit már nem akarunk hallani, azaz ne kifelé próbáljuk meg elkerülni a húrokat. A gyakorlás során pengessük először mind a négy húrt, majd hármat úgy, hogy az ujjunk begye a negyediken megpihen, majd kettőt úgy, hogy a  hüvelykujj a harmadikon áll meg. Jó gyakorlást!


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-3-resz-akkordvariansok

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2014-03-18
Pachelbel neve lehet, hogy nem sokaknak ismerős, az általa komponált D-dúr kánon akkordjait azonban szinte nincs, aki már ne hallotta volna. Olyan akkordsort állított össze ugyanis ez a nagyszerű barokk zeneszerző, amely aztán millió más komponistát és könnyűzenék szerzőit is megihlette. Az abszol&...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2013-04-20
Ezt a dalt szinte kivétel nélkül mindenki a Beatles-szel azonosítja, hiszen áááá ááááááá áááááááááá áááááááááá fejrázáááá&...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2013-11-02
Ma két videó nyersanyagát vettük fel az ikertesóval, ezeket még vágjuk, szerkesztjük. A komoly stúdiómunka után szabad program következett, játszottunk egy kis bluest. Az ukulele csak kísér a videón: Élesfülűek rögtön észrevehetnek a jónéh&aacu...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2018-03-22
Újabb hangszerbemutatónkhoz egy dalfeldolgozás is "jár", pontosabban egy kicsit nehezebb dal akkordozását tanuljuk meg. Először is az ukuleléről: a Hafanana című dal kíséretét egy Baton Rouge UR 21-S típusú szoprán ukulelén játszom. Ez az ukulele is igen kellemes j&aacu...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-01-05
Hogy az itt leírt információmennyiség töménységét oldjam, az egyik kedvenc ukulelés videót megosztom veletek (sok kedvenc van, időről időre lesz egy-egy ilyen "lazább" bejegyzés is). Azt a címet is adhatnánk ennek a videónak, hogy "Mire képes az ukulele?", pontosabban e...
Elolvasom a teljes bejegyzést!