Skálák és akkordok, 3. rész: akkordvariánsok - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


Azt már láttuk, hogy hogyan építhetünk fel akkordokat egy skála hangjaiból, de most azt szeretném bemutatni, hogy habár az akkordok lényegét a benne foglalt hangok határozzák meg, korántsem mindegy, hogy hogyan játsszuk le őket.

Példaként az F-dúrt akkordot fogom felhasználni, és egy klasszikus karácsonyi dal, a Mennyből az angyal első sorát. A miértekre hosszasan nem kitérve, jelen példához tegyük fel, hogy a szeretnénk a dallamunkat végig F-dúr akkordokkal aláfesteni, de úgy, hogy a dallamot is az ukulelén játsszuk (ellentétben azzal, amikor a dalt énekeljük, és az ukulelén csak akkordokat pengetünk). Ehhez az kell, hogy a dallam tisztán követhető és megkülönböztethető legyen a kísérettől. 

Nézzük a kottán pirossal jelölt hangokat (ezeken van a fő hangsúly), ide tesszük az akkordokat, így ezek vannak kitéve leginkább annak a veszélynek, hogy az akkord elnyomja őket. Az első ütemben két F, a másodikban két A, majd A és C a harmadikban illetve a negyedikben. Az előző rész példájából azt látjuk, hogy ezek pontosan az F-dúr akkord hangjai, szóval jó úton járunk. 

Az emberi hallás sajátos tulajdonsága, hogy leginkább a legmagasabb vagy a legutoljára hallott hangra figyel, így rögtön az első hangnál, ami egy F, bonyodalom adódik, mert akár lefelé, akár felfelé pengetünk egy F-dúr akkordot, akkor a legmagasabb és a legutolsó hang is ugyanaz az A lesz. Mi tehát a teendő? Valahogy el kell érnünk, hogy az F hang legyen a legmagasabb, vagy az szólaljon meg utolsónak. Lineáris hangolású ukuleléken a kettő általában ugyanaz (már ha fentről lefelé pengetünk), de a magas G húr a hagyományos hangolásnál ebbe be tud kavarni.

Ha megnézzük alaposabban, a dallam hangja a második húron található, tehát ha az első húrt (az A-t) egyszerűen kihagyjuk a játékból, az A-C-F hangok ugyanúgy kiadják az akkordot, és pontosan a kívánt hangra végződik az akkordunk.

A második ütemünk könnyű eset, hiszen épp az előbb elkerült A hangra van szükségünk, tehát ha (továbbra is fogva az F-dúr akkordot) megpendítjük mind a négy húrt, meg is oldottuk a kérdést.

Újabb probléma már csak a C hangnál adódik, de itt nem kivágnunk kell a magas cét, hanem épp hogy hozzátenni az akkordhoz: az F-dúrt 2-0-1-3 módon játszva harmonizáltuk is a dallamot, csupán egyetlen akkordot használva. 

Alább néhány egyszerű lefogási mód látható, amiket használhatunk, ha a darab harmóniája C, G vagy F akkordot ír elő. Ennek analógiájára a legtöbb akkordot több módon lejátszhatjuk úgy, hogy két, három vagy négy húrt pengetünk. Természetesen a fogólap más helyein is lefoghatjuk az akkordjainkat, amik ugyancsak eltérő hangzást adnak, sőt, kihasználhatjuk azt is, ha a dallamhang a felső húron van, és lentről felfelé pengetünk.

Eddig az elmélet. Egy korábbi videóban már demonstráltuk az egyszerű pengetési technikákat; ehhez a fajta játékhoz kezdetben a videó elején demonstrált hüvelykujjal lefelé pengetés a legalkalmasabb, minthogy a legkönnyebben irányítható. A feladat az, hogy  a jobb kéz hüvelykujja azon a húron álljon meg, amit már nem akarunk hallani, azaz ne kifelé próbáljuk meg elkerülni a húrokat. A gyakorlás során pengessük először mind a négy húrt, majd hármat úgy, hogy az ujjunk begye a negyediken megpihen, majd kettőt úgy, hogy a  hüvelykujj a harmadikon áll meg. Jó gyakorlást!

Blogcímkék: akkordok

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-3-resz-akkordvariansok

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2020-11-19
Teljesen fekete ukulele mindezidáig nem volt a kezemben. Most viszont kipróbálhattam a Flight 310-es sorozatából a Blackbird-öt, amely annyire blekk, hogy még a húrok is blekkek rajta. Ezt leszámítva tulajdonképpen megegyezik a nemrég próbált Flight NUS-380-nal. Ahogy annál...

Gáll Tamás 2018-07-16
Szeretettel invitálunk mindenkit 2018. július 25-én 17:30-ra a Valyo Kikötőbe (a Rákóczi híd pesti hídfőjénél van), ahol a taiwani David Chen, nemzetközileg elismert ukuleleművész és -tanár tart workshopot, amelyet kis koncerttel és közös zenéléssel zárunk...

Schäfer Zsolt 2019-07-04
Ezúttal egy régi-régi albumról szemezgetek: negyven éve, 1979-ben jelent meg Chalmers Doane „Ukulele Express” című lemeze. A lemez Doane honlapjáról letölthető, de vigyázat, mert ezek analóg, archív felvételek az internet előtti időkből. Mielőtt továbbolvastok,...

Gáll Tamás 2018-02-12
Tavaly decemberben a Baton Rouge VS-2 Sun ukulelével ismerkedtünk meg, amelyet azóta is rendszeresen használok, és igazán szeretek rajta játszani. A Baton Rouge ukuleléket bemutató sorozat második részében egy koncert méretű hangszert próbálunk ki, ez a Baton Rouge UR 11-C. A...

Gáll Tamás 2018-10-15
A blog régi olvasói tudhatják, hogy Beatles-rajongó vagyok, és jónéhány bejegyzés szólt az ő dalaikról, pontosabban az ukulelés feldolgozásokról, melyek nem is feldolgozások, hanem akkordkíséretek voltak, amelyek persze kiváló gyakorlatok azoknak,...

Gáll Tamás 2012-09-22
Ki hinné, hogy a frigyládát már több mint 31 éve fosztogatják? Igen, 1981-ben került a mozikba, és bátran állítom, hogy bármelyik mai akció/kalandfilmmel felveszi a versenyt. Négy Oscart (technikaiakat) nyert, sajnos a zenei Oscart elvitte Vangelis a Tűzszekerekkel (amitől idén...

Gáll Tamás 2018-09-01
Ki ne emlékezne a kilencvenes évek elejéről a Lambadára? Boldog-boldogtalan riszált erre a jó kis dalra, ami a mai "korszakos slágerektől" abban különbözik, hogy az még zene volt, nem úgy, mint a mai, zenének nehezen nevezhető kreálmányok (ld. gengnemsztájl és...

Gáll Tamás 2016-04-10
Hányszor megfordult a fejünkben, amikor egy szoprán méretű ukulelén játszottunk valamit, hogy hú, ez milyen jól szólna baritonon? Kétszer már biztosan.  De azzal a gondolattal feltehetően már sokszor eljátszottunk, hogy kipróbálnánk más méretű hangszert,...

Gáll Tamás 2020-04-14
A C-moll a második olyan akkordunk, amelynél megkövetelt a barré használata. Bár a D-dúrnál is érintettük ezt a témát, mégis itt jön elő hangsúlyosabban. A C-mollt két lefogási módban tanuljuk meg, az egyik a 0333, a másik az 5333. Az első esetben egy...