WEBSHOP
UKULELÉK, TARTOZÉKOK
UKULELETANFOLYAM
EGYÉNI UKULELEÓRÁK
IRATKOZZ FEL
A HÍRLEVELÜNKRE!
KÖZÖS UKULELÉS PRODUKCIÓ - PENTESSÜNK EGYÜTT!
KERESÉS

Az ukulelében az a nagyszerű, hogy kellő gyakorlással és a megfelelő technikával egy hangszeren tudjuk lejátszani a dallamot és a kíséretet is. Az alábbiakban pár alapvető szabályt írok le ahhoz, hogy a megfelelő akkordokat tudjuk kiválasztani bármilyen dallamhoz.

Kezdetnek azt kell meghatároznunk, hogy melyik hangnemben játszunk. Elsőre maradjunk a C-dúrnál, majd látni fogjuk, hogy a matek működik bármelyik hangnemre. Az alaphangunk ebben az esetben C, és mindenki tudja az általános iskolából, hogy C-D-E-F-G-A-H-C a hangsor. A kérdés, hogy hol vannak ezek a hangok a hangszeren?

Nos, a szabály az, hogy a skála hangjai között két félhang - az ukulelénken két bund - a távolság, kivéve a 3. és a 4., illetve a 7. és a 8. között (ami ugye ismét az alaphang, egy oktávval feljebb), ahol csak egy-egy bunddal (azaz egy félhanggal) kell feljebb lépnünk. Ezeket a közöket nagy illetve kis szekundnak hívják.

Tehát ha fogjuk a C húrunkat példának okáért, azon a C-dúr skála hangjai így helyezkednek el:

A harmadik hang az E, a negyedikhez csak egy félhangot léptünk, illetve a hetedik hang a H, amihez csak egy félhangot kell lépünk, hogy visszaérjünk az alaphang C-hez.

Ezt a szabályt alkalmazhatjuk bármelyik dúr skálára, vegyük például az F-dúrt (ami a másik, ukulelén könnyen lejátszható dúr skála), a hangok így alakulnak:

F, G, A, B, C, D, E, F

Hogy mi a különbség? Csak egy hang! Ha végignézzük, akkor látjuk, hogy a H helyett B áll. És hogy miért, azt az előbbi szabályból könnyen levezethetjük: ha a skála alaphangja az F, ahhoz képes a 3. az A, és onnan a negyedik csak egy félhang távolságra lesz, így H helyett B-t kapunk. A 7. hangunk az E, és ez az alaphangtól egy fél hangnyira van, csakúgy, mint a C-dúr skálában.

Nézzünk egy utolsót, ami kicsit jobban eltér a fenti kettőtől, legyen ez mondjuk a D-dúr.

Az alaphangunk a D, ezután E, és innen azonban még két félhangot kell ugranunk, azaz 3. hang (az F fölött féllel) a fisz, a 4. pedig ehhez képes egy félhanggal feljebb, azaz G. A 7. hang pedig fél hanggal van lejjebb az alaphangnál, azaz a D-t nem C, hanem az annál egy fél hanggal magasabb cisz előzi meg. A skálánk tehát így alakul:

D, E, fisz, G, A, B, cisz, D

Most már csak az van hátra, hogy a skálánkat kissé könnyebben játszható formába öntsük, mert ugyanazon a húron fel-alá rohangálni kissé fárasztó.

Ahogy láttuk, a C- és F-dúr skálák csak egy hangban térnek el, így aztán egészen kis befektetéssel rögtön két skálát is megtanulhatunk.

Először vegyük a C-dúrt, és helyezzük el a hangokat minden húron.

Majd nézzük meg, hogy a C húron játszott hangok hol találhatók még.

Szerencsénk van, mert három húr három bundja elég a teljes skálához. Ha követjük az egyszerű ökölszabályt, hogy egy bundot mindig ugyanahhoz az ujjunkhoz rendelünk hozzá a bal kezünkön, akkor a mutató (első bund: F), középső (második bund: D és H) és gyűrűsujjunk (harmadik bund: G és C) le is fedi a teljes oktávot. Az F-dúr skála pedig csak az A-húron tér el egy pozícióban, a középső helyett a mutatóujjunkkal kell játszani (H helyett B-t). 

Az fenti leírások persze a C6 hangolású ukulelére érvényesek, ha D6 a hangolású hangszeren játszunk, ugyanezekben a pozíciókban a D és G dúr skálák találhatók. A skálák alapos begyakorlása igen fontos. Nálam bevált gyakorlási taktika az, hogy ha adott tempónál tízszer egymás után megy hibátlanul fel és le, akkor gyorsítok picit. Így remek alkalom kínálkozik a metronómmal való gyakorlásra is. 

A továbbiakban azt fogjuk megnézni, hogy hogyan épülnek fel az akkordok a skálák hangjaiból.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/skalak-es-akkordok-1-resz-a-dur-skalak

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2019-09-10
Az elmúlt sok-sok év tapasztalatai alapján összeszedtem néhány gondolatot, amelyeket egy rendhagyó videó keretében szeretnék veletek megosztani. Azért rendhagyó a videó, mert ezúttal csak néhány véletlenszerű akkord fog benne megszólalni - vagyis nem dalt tanulunk -, &ea...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2018-07-26
Izgalmas volt a történelmi workshop szervezése, hiszen ez volt Magyarországon az első olyan workshop, amelyet egy világszinten is elismert ukuleleoktató vezetett. Nem is tudom, hol kezdjem az élménybeszámolót, mert még annyira az események hatása alatt vagyok. Először is a workshop elején elmondott...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2016-04-10
Hányszor megfordult a fejünkben, amikor egy szoprán méretű ukulelén játszottunk valamit, hogy hú, ez milyen jól szólna baritonon? Kétszer már biztosan.  De azzal a gondolattal feltehetően már sokszor eljátszottunk, hogy kipróbálnánk más méretű hangszert, vagy ép...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-07-14
Nem is titkolom, hogy a Beatles a kedvencem, annyira sokszínű, fantáziadús zenét komponáltak, dalaik megunhatatlanok. Ebben a bejegyzésben egy 1965-os számot dolgozunk fel. Ezt azon első Beatles-dalok között szokták említeni, amelynek - Lennon hatására - némi filozófiai tartalma van... &Eacu...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2014-08-19
Szerintem ezt az "oldie"-t mindenki ismeri, könnyen megjegyezhető dalszövege miatt pedig nem kell sokat vacakolnunk a sorok memorizálásával, hiszen egy határozott "Tequila"-kiáltással el is intézhetjük az "éneklést". A nóta - melyet a The Champs együttes szerzett 1958-ban é...
Elolvasom a teljes bejegyzést!