KERESÉS
Gáll Tamás .:. 2018-12-09

Zsolt kiváló írására - Miért kápózzunk 1. rész - csatlakozva szeretném megmutatni nektek saját példámon keresztül, hogy milyen jól jött ez a kiváló találmány. Épp az Ortega Bonfire videó forgatását befejeztem, amikor eszembe jutott, hogy ha már a kezemben van a hangszer és mellettem egy kápó, akkor készüljön arról is videó és bejegyzés, amelynek egyébként az aktualitását a nemrég meghirdetett nyereményjáték is adja. Ahogy Zsolt is leírta, a kápó fő funkciója az, hogy az ukulele hangolását tudjuk egy mozdulattal megváltoztatni, hiszen az ukulelére csíptetve máris magasabban szól minden húr. Ez azért jó, mert ha bizonyos akkordmenetet, dalkíséretet megtanultunk, amelynek esetleg bonyolult az ujjtechnikája, és másik hangnemben szeretnénk játszani, akkor nem kell elölről, vagyis nulláról felépítenünk a dalt egy másik hangnemben, hanem a kápót felcsíptetve máris tudjuk a megszokott "fogásformákkal" játszani ugyanazt a dalt.

Az egyszerűség kedvéért vegyük az alábbi videón látható példát: az In My Life című dal eredetileg A-dúrban íródott, és én ezt G-dúrban dolgoztam fel, ami egész egyszerűen azt jelenti, hogy egy nagy szekunddal (vagyis két bunddal) lejjebb játszom a dalt az eredeti felvételhez képest. Mit tehetek ilyenkor, ha mégis az eredeti hangnemben szeretném megszólaltatni ezt a remek kis nótát? Két választásom van. Az egyik: elkezdem elölről felépíteni, feldolgozni, ami azért nehéz és időrabló, mert szó szerint a nulláról kell kitalálni a fogásokat, dallamot, átvezetéseket, szóval mindent, ami a dal szóló ukulelés feldolgozásához szükséges. Gondoljunk csak bele, az A-dúr és a G-dúr közötti különbségbe, hol fogjuk le az ukulelét, hová tesszük az ujjainkat:

És így tovább, a G-dúros kezdésnél használt összes többi akkordot is egy nagy szekunddal magasabb akkordra kell cserélnem, vagyis a G-dúrban megszokott kéztartást, ujjtartást és -mozgatást teljes egészében le kell cserélnem, ha A-dúrba át szeretném transzponálni a dalt. Itt jön a képbe a második megoldás, a kápó használata: bundonként fél hanggal tudjuk feljebb csúsztatgatni az ukulele hangolását, ami azt jelenti, hogyha a második bundra tesszük a kápót, akkor ugyanazzal a kéztartással tudom A-dúrban játszani a dalt, amit a G-dúros feldolgozásban már megtanultam. Kicsit máshogyan fogalmazva: ha a G-dúr formuláját (0 2 3 2) fogjuk le úgy, hogy a második bundon van a kápó, akkor valójában egy A-dúr akkordot hallunk! És ez igaz minden akkordra, vagyis a D-dúr (2 2 2 0) valójában egy E-dúr lesz. A kápó felhelyezésével persze az akkordok hangzása is kicsit módosul, hiszen nem ugyanazt az A-dúrt fogjuk hallani: kicsit másként szól, ha kápó nélkül lefogjuk a 2 1 0 0-át és a második bundon kápózva lefogjuk a 0 2 3 2-t, ami nem zavaró, sőt elértük a célunkat, hiszen a megtanult, hetek vagy hónapok óta rögzült ujjmozdulatokat tökéletesen alkalmazhatjuk úgy, hogy közben a dal immár a kívánt, magasabb hangnemben fog megszólalni.

A videón egy olyan Ortega kápót használok, amilyenhez hasonlót a karácsonyi nyereményjátékban lehet nyerni. A nyeremény "special edition", vagyis fekete krómozott verziója az alábbi képen látható kápónak:

Az a véleményem, hogy a kápó nagyon hasznos dolog, Zsolt is írt az előnyeiről a bejegyzésében. Ezt azzal egészíteném ki, hogy a kápó használatával nem szabad hagynunk, hogy ellustuljon az agyunk, kezünk, vagyis kápó nélkül is érdemes gyakorolni a transzponálást, és persze legyen benne a kápó az ukuleletokunkban, mert bármikor jól jöhet: közös zenéléshez, gyakorláshoz, bonyolultabb dolgok azonnali transzponálásához.


Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (az írott szövegen kívül ideértve a képeket, videókat) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:
https://www.ukulele.hu/blog/miert-kapozzunk-2-resz

További olvasnivalók:

Gáll Tamás .:. 2011-10-13
Ígérem, hogy az eddigi legunalmasabb és leghosszabb oktatóvideó következik. Hangközökről, akkordokról esik szó az alábbi videóban. Sokat gondolkodtam, hogyan lenne a legcélszerűbb bevezetni a témát, és nem volt egyszerű dolgom. Nem véletlen, hogy minderről heteken, hónapokon,...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2012-09-19
A blog indulása óta sok kedves, dicsérő levelet kapok (köszikösziköszi!), és legalább ugyanennyi kérdést is főleg kezdőktől, akik nehezen veszik az ukuleletanulás első eléjük gördülő akadályait. Rájuk gondolva készítettem egy kétrészes összefoglaló...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-09-23
Újból ellátogattam az Ethnosound üzletbe, ahol nagy ukuleleválaszték fogadott. Néhányat megfogdostunk, megismertünk, felhangoltunk, kipróbáltunk, és szuperül éreztük magunkat (9:00-tól különösen). Kipróbáltunk egy Kala és egy Lanikai LU-11-es ukulelé...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-02-06
Kezdjük az akkordtanulást a Let It Be című dallal! Mi az az akkord? A legrövidebb válasz: ha legalább három hang szólal meg egyszerre. Az ukulelén négy húr van, tehát egyidőben legfeljebb négy hangot tudunk megszólaltatni. (Míg zongorán pl. akár 10-12-t is, ha az összes ujju...
Elolvasom a teljes bejegyzést!
Gáll Tamás .:. 2011-01-06
Az ukulele tartása, fogása Ha profi ukulelejátékosok videóira keresünk a YouTube-on, elsősorban (nyilvánvalóan) magára a zenére figyelünk, lessük a zenész ujjait mindkét kezén. Az talán fel sem tűnik (hiszen annyira nem is látványos), hogy külön ügyessé...
Elolvasom a teljes bejegyzést!