Interjú - The Quiet American - Ukulele Magyarország
KOSÁR MEGNYITÁSA
KERESÉS
KÖZÖSSÉGI OLDALAK
Ukulele Magyarország
Magyar Ukulele Klub
Ukulele Hungary csatorna
Instagram
Twitter


For the English version please click here...

Az interjúsorozatunk következő részében egy oregoni ukulelekészítő-zenészt, Aaron Keim-et kérdeztem. 

- Azoknak, akik nem tudják, ki vagy, bemutatkoznál pár szóban?

- Aaron Keim, zenész, hangszerkészítő, író és oktató.

- Hogyan és mikor találkoztál az ukulelével?

- Amikor 2003-ban diploma utáni képzésre mentem, egy népihangszer-boltban kaptam munkát, ahol antik hangszereket árultak. Ott találtam egy Martin ukulelét, és ha épp nem volt vevő a boltban, azon játszottam. Ott és akkor beleszerettem az ukulele egyszerűségébe és hordozhatóságába.

- Milyen zenei háttérrel rendelkezel?

- Úgy nőttem fel, hogy énekeltem és zenéltem: iskolában, zenekarokban, kórusban, zenés színházban. Az egyetemen kürtösnek és zenetanárnak tanultam. A alapképzés közben megtanultam bőgőzni, és bluegrasst játszottam a Paradise String Band nevű zenekarban. Egy ideig iskolákban tanítottam, aztán elmentem Coloradoba diploma utáni képzésben zenetörténetet tanulni. A szakterületem a déli államok pengetős zenéje a nagy gazdasági világváság alatt. Ekkor keztem el bendzsózni, gitározni és ukulelézni, és megalapítottam a Boulder Acoustic Society nevű zenekart. Nyolc éven át turnéztunk, aztán Nicole és én Oregonba költöztünk, és megalakítottuk a The Quiet American-t.

- Milyen hangszereken játszotok ebben a felállásban?

- Nicole ukulelén, harmonikán és mosódeszkán, én ukulelén és bendzsón, és mindketten éneklünk.

- Felléptek az Egyesült Államokon kívül is?

- Igen, voltunk Angliában, Olaszországban, Kanadában és Ausztráliában. Idén pedig először utazunk Új-Zélandra.

- Amerikai népdalokat játszol. Mi indított a régizene irányába?

- Éveken át próbáloztam a klasszikus zenével és a jazzel, de kevés eredménnyel. Az hozott sikert és örömöt, amikor átváltottam a húros hangszerekre és a régizenére. Természetes váltás volt, ami nem esett nehezemre.

- Szerinted egy bluegrass-zenekar melyik hangszerének helyét lehetne betölteni egy ukulelével?

- A legközelebb talán a mandolin állna hozzá, mert a ritmikus szerepét könnyen betölti az ukulele, és a dallamtartománya is közel esik. De a hagyományos bluegrass egy olyan korból, helyről és kulturából jön, aminek nem volt része az ukulele. Gyakran játszom bluegrasst egymagam, de ha "valódi" bluegrasst játszom egy zenekarban, akkor bőgőzöm vagy bendzsózom.

- Jó néhány tankönyvet és oktatóvideót készítettetek. A hangszerkészítés és zenélés mellett mennyi időt fordítatok a tanításra?

- Jelenleg csak fesztiválokon tanítunk személyesen; egyszerűen már nem jut időm magánórákat adni. A YouTube és a könyveink segítségével egy globális közönséget érhetünk el, ami lehetővé teszi, hogy otthon maradjunk, alkossunk és hangszereket építsünk.

- Hogyan kezdtél el ukuleléket készíteni?

- Amikor a népzenei boltban dolgoztam, gyakran figyeltem a hangszerészeket régi hangszereken dolgozni. Elkezdtem öreg, törött hangszereket vásárolni és megpróbáltam magam megjavítani őket. Szerettem volna egy bendzsólelét, de nem tetszett, amik kaphatók voltak. 2006-ban találkoztam Heidi és Rob Litkével, akik segítettek elindítani a Beansprout-ot, hogy építhessünk egy modern bendzsólelét, amin szívesen játszanánk. Mialatt a Boulder Acoustic Society-vel turnéztunk, találkoztam Gordon és Char Meyerrel a Mya-Moe-tól, akik  2010-ben megkértek, hogy lépjek be hozzájuk. A Beansprout így a Mya-Moe egyik modellje lett, és akkor kedztem el hagyományos ukuleléket is építeni.

- El tudnád mondani, hogy miben hasonlít és különbözik a bandzsólele és az ukulele építése?

- A legnagyobb hasonlóság a műhelybeli hozzáállásban van. Nem igazán számít, hogy mit építek, Gordon és Char bevezettek egy olyan munkamódszerbe, amivel jó minőségű hangszereket gyárthatunk határidőre. Ha pedig a hangszerspecifikus részekről van szó, akkor a nyak, bundok, húrok és hangolókulcsok igazából azonosak. A test az, ahol a nagy különbség van.

- Van kedvenc fád, amivel szívesen dolgozol?

- Oregoni dió. Könnyen vene dolgozni, nagyon szép sötétbarna erezete van és a nagyszerű a hangja ukulelékhez és bendzsókhoz.

- Most pedig ejtsünk pár szót az újjászületett Beansprout-ról.

- Mivel Gordon és Char 2018-ban visszavonulnak, újraindítottuk a Beansprout-ot önálló márkanévként. Ukuleléket, bendzsókat és bendzsóleléket gyátunk majd. Többet a honlapunkról lehet megtudni, és ott lehet rendelni is!

- Van-e néhány megosztandó bölcs gondolatod?

- Minden nap készítsetek valamit és öleljetek meg valakit!

Az ukulele.hu-n minden blogbejegyzés (írott szöveg, képek, videók, hanganyagok) szerzői jogi védelem alá tartozik, ezért a blogbejegyzések többszörözése, terjesztése, másolása, átdolgozása és bármilyen egyéb felhasználása kizárólag a szerző előzetes írásbeli engedélyével lehetséges. A blogbejegyzések internetes címének (linkjének) közösségi oldalakon vagy más honlapokon történő megosztására ez a korlátozás nem vonatkozik, sőt megköszönjük, ha a bejegyzés linkjének terjesztésével az ukulelézést népszerűsíted:

https://ukulele.hu/blog/interju-the-quiet-american

Ajánlott blogbejegyzések

Gáll Tamás 2018-02-26
Pár perce értem  haza a koncertről, és még mindig a hatása alatt vagyok. Nagyon jól éreztem magam. Néhány éve fedeztem fel Caro Emeraldot, amikor YouTube-on random következtek számok, és egyszer csak...: "Hát ez meg milyen eszméletlenül jó muzsika, ki ez az előadó?" Ő Caroline...

Gáll Tamás 2021-04-30
Az angol változat megnyitása. / For the English version please click here. Abe-et először egy YouTube-videón láttam 10 évvel ezelőtt, és nem hittem a szememnek (de leginkább a fülemnek), hogy ukuleléből ilyen szenzációs jazzt lehet előcsalogatni. Azt gondoltam magamban: "Ez a srác fantasztikus"....

Gáll Tamás 2015-12-30
Kedves Ukulelések! Kérem, engedjétek meg, hogy az idei utolsó blogbejegyzésben egy kicsit nosztalgiázzak, ugyanis pontosan öt évvel ezelőtt, 2010. december 30-án indult el a Magyar Ukulele Blog (boldog ötödik születésnapot! ). Bár az öt év nem olyan hatalmas idő, hogy olyan borzasztóan...

Gáll Tamás 2018-10-15
A blog régi olvasói tudhatják, hogy Beatles-rajongó vagyok, és jónéhány bejegyzés szólt az ő dalaikról, pontosabban az ukulelés feldolgozásokról, melyek nem is feldolgozások, hanem akkordkíséretek voltak, amelyek persze kiváló gyakorlatok azoknak, akik ismerkednek az...

Gáll Tamás 2012-11-30
Néhány hétig tesztelgettem egy érdekes színezésű, jópofa, Kala gyártmányú, szoprán méretű ukulelét. Ez a hangszer abból a sorozatból származik, amelyikről nemrég kikerült néhány kép a blog Facebook-oldalára. Nyilván ízlés kérdése,...

Gáll Tamás 2011-10-29
Csodálattal nézem ezeket a találékony és nagyon ügyes embereket, akik a legkülönfélébb dolgokból készítenek magunknak hangszert. Cipősdoboztól kezdve az ágytálon keresztül a teniszütőig mindenfélére ráfeszítenek négy húrt, és készen...

Gáll Tamás 2013-08-20
A Quimby különös hangulatú dala, a "Most múlik pontosan" 2005-ben jelent meg az együttes "Kilégzés" című albumán. Sok elmélet született a dal keletkezésének körülményeiről, amelyről én nem szeretnék írni. Szerintem jelentse mindenkinek azt a dalszöveg, amit szeretne...

Gáll Tamás 2014-10-25
Idén húszéves ez az érdekes nevű zenekar, és sajnálom, hogy én csak nemrég fedeztem fel őket. (Egy korábbi ukuleletesztelő bejegyzésben - KALA KA-S - az egyik legismertebb dalukra pöngetek.) Az együttest egy kissé túlmozgásos zongorista alapította 1994-ben, és azóta is folyamatosan...

Gáll Tamás 2014-07-17
Amikor néhány éve megírtam a *(l)ele című bejegyzést, nem gondoltam, hogy hamarosan én is a kezemben tarthatok majd egy szivardobozból készült ukulelét. Néhány hete kaptam egy kedves levelet Dávidtól, aki azt kérdezte, kipróbálnék-e egy szivardobozból készült...